Warsztat multimedialny dziennikarza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-DKM-L-03-WMD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat multimedialny dziennikarza |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
06 przedmioty obowiązkowe na 3 sem. DKM-L-DI |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu: zasady pracy w redakcji multimedialnej; podstawy publikacji w Internecie; multimedialne formy przekazu informacji; podstawy opowiadania obrazem; podstawy opowiadania dźwiękiem; realizacja video; media społecznościowe w pracy dziennikarza; dziennikarstwo obywatelskie. W efekcie zajęć student: definiuje gatunki dziennikarskie wykorzystywane w mediach elektronicznych, zna ograniczenia i zalety dziennikarskich form multimedialnych, nazywa i klasyfikuje podstawowe metody, techniki i narzędzia dziennikarstwa multimedialnego oraz zna i objaśnia zasady tworzenia dziennikarskich form multimedialnych. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: - ma wiedzę o różnicach między różnymi rodzajami dyskursu medialnego, w tym o różnicach gatunkowych wynikających z konwergencji mediów, specyfiki nowych mediów i mediów w ujęciu Paula Levinsona w zakresie umiejętności: - potrafi samodzielnie stworzyć i opublikować materiał dziennikarski na dowolny temat będący w zakresie jego zainteresowań, tj. trafnie selekcjonuje najważniejsze informacje, racjonalnie dobiera formy, metody, techniki i narzędzia, opracowuje harmonogram jego realizacji, samodzielnie publikuje w Internecie w zakresie umiejętności: - uczestniczy w różnych formach życia kulturalnego i społecznego, przygotowując tym samym swój warsztat pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
• Metody podające: wykład problemowy i konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną; analiza tekstów; • Metody problemowe: metoda przypadków; Problem Based Learning; metoda projektowa; symulacja; dyskusja; burza mózgów; • Metody eksponujące: film; pokaz; • Metody praktyczne: przygotowanie przekazów multimedialnych. Kryteria uzyskania zaliczenia: obecność (dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność), aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć, zrealizowanie zadań cząstkowych i projektu multimedialnego w oparciu o przedstawione na początku semestru kryteria i zadaną literaturę. Ocena zadań cząstkowych i projektu uzależniona jest od terminowości, kreatywności, staranności i rzetelności ich wykonania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roksana Zdunek | |
Prowadzący grup: | Roksana Zdunek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy dziennikarza w środowisku multimedialnym. Zajęcia mają charakter warsztatowy, zapewniający przy tym niezbędne wprowadzenie teoretyczne, umożliwiające identyfikację i analizę technik projektowania przekazów multimedialnych. Kurs dotyczy zagadnień z zakresu tworzenia nowoczesnych elektronicznych form przekazów przeznaczonych do publikacji w internecie, łączących różne środki wyrazu, takie jak m.in. tekst, fotografia, infografika, audio, wideo, animacja, pokaz slajdów. Część spotkań poświęcona jest prezentacji dobrych praktyk w obszarze dziennikarstwa multimedialnego, a także analizie konsekwencji rewolucji cyfrowej, konwergencji mediów i multimedialności dla zawodu dziennikarza. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć student zdobywa umiejętności warsztatowe i wiedzę o funkcjonowaniu dziennikarstwa multimedialnego, w szczególności technik i narzędzi dostosowania przekazów medialnych do specyfiki publikacji w środowisku cyfrowym. Praktyczny wymiar kursu zapewniony jest przez realizację zadań warsztatowych, pozwalających na wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce. Studenci zapoznają się z metodyką pracy dziennikarza multimedialnego (w tym podstawy webwriting, SEO i SEM), a następnie rozwijają dziennikarskie przekazy medialne dobierając i łącząc środki właściwe dla multimediów, takie jak m.in. tekst, fotografia, infografika, audio, wideo, animacja, pokaz slajdów. Poprzez konstruowanie przekazów multimedialnych uczestnicy poznają zasady redakcji i edycji tekstów oraz zasady kompletowania i selekcji materiału dziennikarskiego. Wykorzystują przy tym nowoczesne metody tworzenia przekazów oraz dopasowują zawartość i formę do typu medium. Część spotkań poświęcona jest identyfikacji współczesnych wyzwań dziennikarstwa oraz zakłada analizę konsekwencji rewolucji cyfrowej (zmiana sposobu gromadzenia, produkcji, rozpowszechniania i konsumowania informacji) dla zawodu dziennikarza/media worker’a i przyszłości mediów. W tej części kursu podjęte zostaną zagadnienia, takie jak: konwergencja mediów, rozszerzenie tradycyjnych ram gatunkowych, organizacja nowoczesnego newsroomu, fake news, zaufanie społeczne, globalne społeczeństwo informacyjne. Kurs osadzony jest w szerokim kontekście dziennikarskim, obejmującym m.in. jakość tworzonych teksów dziennikarskich, etykę zawodową czy krytyczne myślenie. |
|
Literatura: |
1. Allan, S. (2008). Newsy w sieci: Internet i dziennikarstwo. Kraków: Wydawnictwo UJ. 2. Briggs, M. (2007). Journalism 2.0: How to Survive and Thrive. A digital literacy guide for the information age. Tampa Bay Open Access Textbooks Collection. Book 2. http://scholarcommons.usf.edu/oa_textbooks/2 3. Godzic, W. Bauer, Z. (2015). E-gatunki: dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania. Warszawa: MT Biznes. 4. Jachimowski, M. (2019). Nowe media, nowe dziennikarstwo – dylematy medioznawcze, [w:] Kawka, M. (red.) Rocznik medioznawczy. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, s. 89-105. 5. Levinson, P. (2010). Nowe nowe media. Kraków: WAM. 6. McAdams, M. (2009). Reporter’s Guide to Multimedia Proficiency. E-book: http://www.jou.ufl.edu/faculty/mmcadams/PDFs/RGMPbook.pdf. 7. Minich, G. (2016). Reporter, operator, montażysta. Nowy typ dziennikarza w multimedialnym newsroomie. Dyskursy o kulturze, nr 5, s. 91-102. 8. Rosling, H. (2018). Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą. Poznań: Media Rodzina. 9. Szynol, A. (2014). Multimedialny kombajn – status współczesnego dziennikarza. Gospodarka – Rynek – Edukacja, vol. 15, nr 3, s. 21-29. 10. Wybrane materiały medialne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Konrad Ludwicki | |
Prowadzący grup: | Konrad Ludwicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy dziennikarza w środowisku multimedialnym. Zajęcia mają charakter warsztatowy, zapewniający przy tym niezbędne wprowadzenie teoretyczne, umożliwiające identyfikację i analizę technik projektowania przekazów multimedialnych. Kurs dotyczy zagadnień z zakresu tworzenia nowoczesnych elektronicznych form przekazów przeznaczonych do publikacji w internecie, łączących różne środki wyrazu, takie jak m.in. tekst, fotografia, infografika, audio, wideo, animacja, pokaz slajdów. Część spotkań poświęcona jest prezentacji dobrych praktyk w obszarze dziennikarstwa multimedialnego, a także analizie konsekwencji rewolucji cyfrowej, konwergencji mediów i multimedialności dla zawodu dziennikarza. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć student zdobywa umiejętności warsztatowe i wiedzę o funkcjonowaniu dziennikarstwa multimedialnego, w szczególności technik i narzędzi dostosowania przekazów medialnych do specyfiki publikacji w środowisku cyfrowym. Praktyczny wymiar kursu zapewniony jest przez realizację zadań warsztatowych, pozwalających na wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce. Studenci zapoznają się z metodyką pracy dziennikarza multimedialnego (w tym podstawy webwriting, SEO i SEM), a następnie rozwijają dziennikarskie przekazy medialne dobierając i łącząc środki właściwe dla multimediów, takie jak m.in. tekst, fotografia, infografika, audio, wideo, animacja, pokaz slajdów. Poprzez konstruowanie przekazów multimedialnych uczestnicy poznają zasady redakcji i edycji tekstów oraz zasady kompletowania i selekcji materiału dziennikarskiego. Wykorzystują przy tym nowoczesne metody tworzenia przekazów oraz dopasowują zawartość i formę do typu medium. Część spotkań poświęcona jest identyfikacji współczesnych wyzwań dziennikarstwa oraz zakłada analizę konsekwencji rewolucji cyfrowej (zmiana sposobu gromadzenia, produkcji, rozpowszechniania i konsumowania informacji) dla zawodu dziennikarza/media worker’a i przyszłości mediów. W tej części kursu podjęte zostaną zagadnienia, takie jak: konwergencja mediów, rozszerzenie tradycyjnych ram gatunkowych, organizacja nowoczesnego newsroomu, fake news, zaufanie społeczne, globalne społeczeństwo informacyjne. Kurs osadzony jest w szerokim kontekście dziennikarskim, obejmującym m.in. jakość tworzonych teksów dziennikarskich, etykę zawodową czy krytyczne myślenie. |
|
Literatura: |
1. Allan, S. (2008). Newsy w sieci: Internet i dziennikarstwo. Kraków: Wydawnictwo UJ. 2. Briggs, M. (2007). Journalism 2.0: How to Survive and Thrive. A digital literacy guide for the information age. Tampa Bay Open Access Textbooks Collection. Book 2. http://scholarcommons.usf.edu/oa_textbooks/2 3. Godzic, W. Bauer, Z. (2015). E-gatunki: dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania. Warszawa: MT Biznes. 4. Jachimowski, M. (2019). Nowe media, nowe dziennikarstwo – dylematy medioznawcze, [w:] Kawka, M. (red.) Rocznik medioznawczy. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, s. 89-105. 5. Levinson, P. (2010). Nowe nowe media. Kraków: WAM. 6. McAdams, M. (2009). Reporter’s Guide to Multimedia Proficiency. E-book: http://www.jou.ufl.edu/faculty/mmcadams/PDFs/RGMPbook.pdf. 7. Minich, G. (2016). Reporter, operator, montażysta. Nowy typ dziennikarza w multimedialnym newsroomie. Dyskursy o kulturze, nr 5, s. 91-102. 8. Rosling, H. (2018). Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą. Poznań: Media Rodzina. 9. Szynol, A. (2014). Multimedialny kombajn – status współczesnego dziennikarza. Gospodarka – Rynek – Edukacja, vol. 15, nr 3, s. 21-29. 10. Wybrane materiały medialne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zaborski | |
Prowadzący grup: | Piotr Zaborski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy dziennikarza w środowisku multimedialnym. Zajęcia mają charakter warsztatowy, zapewniający przy tym niezbędne wprowadzenie teoretyczne, umożliwiające identyfikację i analizę technik projektowania przekazów multimedialnych. Kurs dotyczy zagadnień z zakresu tworzenia nowoczesnych elektronicznych form przekazów przeznaczonych do publikacji w internecie, łączących różne środki wyrazu, takie jak m.in. tekst, fotografia, infografika, audio, wideo, animacja, pokaz slajdów. Część spotkań poświęcona jest prezentacji dobrych praktyk w obszarze dziennikarstwa multimedialnego, a także analizie konsekwencji rewolucji cyfrowej, konwergencji mediów i multimedialności dla zawodu dziennikarza. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć student zdobywa umiejętności warsztatowe i wiedzę o funkcjonowaniu dziennikarstwa multimedialnego, w szczególności technik i narzędzi dostosowania przekazów medialnych do specyfiki publikacji w środowisku cyfrowym. Praktyczny wymiar kursu zapewniony jest przez realizację zadań warsztatowych, pozwalających na wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce. Studenci zapoznają się z metodyką pracy dziennikarza multimedialnego (w tym podstawy webwriting, SEO i SEM), a następnie rozwijają dziennikarskie przekazy medialne dobierając i łącząc środki właściwe dla multimediów, takie jak m.in. tekst, fotografia, infografika, audio, wideo, animacja, pokaz slajdów. Poprzez konstruowanie przekazów multimedialnych uczestnicy poznają zasady redakcji i edycji tekstów oraz zasady kompletowania i selekcji materiału dziennikarskiego. Wykorzystują przy tym nowoczesne metody tworzenia przekazów oraz dopasowują zawartość i formę do typu medium. Część spotkań poświęcona jest identyfikacji współczesnych wyzwań dziennikarstwa oraz zakłada analizę konsekwencji rewolucji cyfrowej (zmiana sposobu gromadzenia, produkcji, rozpowszechniania i konsumowania informacji) dla zawodu dziennikarza/media worker’a i przyszłości mediów. W tej części kursu podjęte zostaną zagadnienia, takie jak: konwergencja mediów, rozszerzenie tradycyjnych ram gatunkowych, organizacja nowoczesnego newsroomu, fake news, zaufanie społeczne, globalne społeczeństwo informacyjne. Kurs osadzony jest w szerokim kontekście dziennikarskim, obejmującym m.in. jakość tworzonych teksów dziennikarskich, etykę zawodową czy krytyczne myślenie. |
|
Literatura: |
1. Allan, S. (2008). Newsy w sieci: Internet i dziennikarstwo. Kraków: Wydawnictwo UJ. 2. Briggs, M. (2007). Journalism 2.0: How to Survive and Thrive. A digital literacy guide for the information age. Tampa Bay Open Access Textbooks Collection. Book 2. http://scholarcommons.usf.edu/oa_textbooks/2 3. Godzic, W. Bauer, Z. (2015). E-gatunki: dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania. Warszawa: MT Biznes. 4. Jachimowski, M. (2019). Nowe media, nowe dziennikarstwo – dylematy medioznawcze, [w:] Kawka, M. (red.) Rocznik medioznawczy. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, s. 89-105. 5. Levinson, P. (2010). Nowe nowe media. Kraków: WAM. 6. McAdams, M. (2009). Reporter’s Guide to Multimedia Proficiency. E-book: http://www.jou.ufl.edu/faculty/mmcadams/PDFs/RGMPbook.pdf. 7. Minich, G. (2016). Reporter, operator, montażysta. Nowy typ dziennikarza w multimedialnym newsroomie. Dyskursy o kulturze, nr 5, s. 91-102. 8. Rosling, H. (2018). Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą. Poznań: Media Rodzina. 9. Szynol, A. (2014). Multimedialny kombajn – status współczesnego dziennikarza. Gospodarka – Rynek – Edukacja, vol. 15, nr 3, s. 21-29. 10. Wybrane materiały medialne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.