Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat multimedialny dziennikarza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-DKM-L-03-WMD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat multimedialny dziennikarza
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: 06 przedmioty obowiązkowe na 3 sem. DKM-L-DI
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Treści merytoryczne przedmiotu: zasady pracy w redakcji multimedialnej; podstawy publikacji w Internecie; multimedialne formy przekazu informacji; podstawy opowiadania obrazem; podstawy opowiadania dźwiękiem; realizacja video; media społecznościowe w pracy dziennikarza; dziennikarstwo obywatelskie. W efekcie zajęć student: definiuje gatunki dziennikarskie wykorzystywane w mediach elektronicznych, zna ograniczenia i zalety dziennikarskich form multimedialnych, nazywa i klasyfikuje podstawowe metody, techniki i narzędzia dziennikarstwa multimedialnego oraz zna i objaśnia zasady tworzenia dziennikarskich form multimedialnych.

Efekty uczenia się:

Student

w zakresie wiedzy:

- ma wiedzę o różnicach między różnymi rodzajami dyskursu medialnego, w tym o różnicach gatunkowych wynikających z konwergencji mediów, specyfiki nowych mediów i mediów w ujęciu Paula Levinsona

w zakresie umiejętności:

- potrafi samodzielnie stworzyć i opublikować materiał dziennikarski na dowolny temat będący w zakresie jego

zainteresowań, tj. trafnie selekcjonuje najważniejsze informacje, racjonalnie dobiera formy, metody, techniki i

narzędzia, opracowuje harmonogram jego realizacji, samodzielnie publikuje w Internecie

w zakresie umiejętności:

- uczestniczy w różnych formach życia kulturalnego i społecznego, przygotowując tym samym swój warsztat

pracy

Metody i kryteria oceniania:

• Metody podające: wykład problemowy i konwersatoryjny; wykład z prezentacją multimedialną; analiza tekstów;

• Metody problemowe: metoda przypadków; Problem Based Learning; metoda projektowa; symulacja; dyskusja; burza mózgów;

• Metody eksponujące: film; pokaz;

• Metody praktyczne: przygotowanie przekazów multimedialnych.

Kryteria uzyskania zaliczenia: obecność (dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność), aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć, zrealizowanie zadań cząstkowych i projektu multimedialnego w oparciu o przedstawione na początku semestru kryteria i zadaną literaturę. Ocena zadań cząstkowych i projektu uzależniona jest od terminowości, kreatywności, staranności i rzetelności ich wykonania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roksana Zdunek
Prowadzący grup: Roksana Zdunek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy dziennikarza w środowisku multimedialnym. Zajęcia mają charakter warsztatowy, zapewniający przy tym niezbędne wprowadzenie teoretyczne, umożliwiające identyfikację i analizę technik projektowania przekazów multimedialnych. Kurs dotyczy zagadnień z zakresu tworzenia nowoczesnych elektronicznych form przekazów przeznaczonych do publikacji w internecie, łączących różne środki wyrazu, takie jak m.in. tekst, fotografia, infografika, audio, wideo, animacja, pokaz slajdów. Część spotkań poświęcona jest prezentacji dobrych praktyk w obszarze dziennikarstwa multimedialnego, a także analizie konsekwencji rewolucji cyfrowej, konwergencji mediów i multimedialności dla zawodu dziennikarza.

Pełny opis:

W trakcie zajęć student zdobywa umiejętności warsztatowe i wiedzę o funkcjonowaniu dziennikarstwa multimedialnego, w szczególności technik i narzędzi dostosowania przekazów medialnych do specyfiki publikacji w środowisku cyfrowym. Praktyczny wymiar kursu zapewniony jest przez realizację zadań warsztatowych, pozwalających na wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.

Studenci zapoznają się z metodyką pracy dziennikarza multimedialnego (w tym podstawy webwriting, SEO i SEM), a następnie rozwijają dziennikarskie przekazy medialne dobierając i łącząc środki właściwe dla multimediów, takie jak m.in. tekst, fotografia, infografika, audio, wideo, animacja, pokaz slajdów. Poprzez konstruowanie przekazów multimedialnych uczestnicy poznają zasady redakcji i edycji tekstów oraz zasady kompletowania i selekcji materiału dziennikarskiego. Wykorzystują przy tym nowoczesne metody tworzenia przekazów oraz dopasowują zawartość i formę do typu medium.

Część spotkań poświęcona jest identyfikacji współczesnych wyzwań dziennikarstwa oraz zakłada analizę konsekwencji rewolucji cyfrowej (zmiana sposobu gromadzenia, produkcji, rozpowszechniania i konsumowania informacji) dla zawodu dziennikarza/media worker’a i przyszłości mediów. W tej części kursu podjęte zostaną zagadnienia, takie jak: konwergencja mediów, rozszerzenie tradycyjnych ram gatunkowych, organizacja nowoczesnego newsroomu, fake news, zaufanie społeczne, globalne społeczeństwo informacyjne.

Kurs osadzony jest w szerokim kontekście dziennikarskim, obejmującym m.in. jakość tworzonych teksów dziennikarskich, etykę zawodową czy krytyczne myślenie.

Literatura:

1. Allan, S. (2008). Newsy w sieci: Internet i dziennikarstwo. Kraków: Wydawnictwo UJ.

2. Briggs, M. (2007). Journalism 2.0: How to Survive and Thrive. A digital literacy guide for the information age. Tampa Bay Open Access Textbooks Collection. Book 2. http://scholarcommons.usf.edu/oa_textbooks/2

3. Godzic, W. Bauer, Z. (2015). E-gatunki: dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania. Warszawa: MT Biznes.

4. Jachimowski, M. (2019). Nowe media, nowe dziennikarstwo – dylematy medioznawcze, [w:] Kawka, M. (red.) Rocznik medioznawczy. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, s. 89-105.

5. Levinson, P. (2010). Nowe nowe media. Kraków: WAM.

6. McAdams, M. (2009). Reporter’s Guide to Multimedia Proficiency. E-book: http://www.jou.ufl.edu/faculty/mmcadams/PDFs/RGMPbook.pdf.

7. Minich, G. (2016). Reporter, operator, montażysta. Nowy typ dziennikarza w multimedialnym newsroomie. Dyskursy o kulturze, nr 5, s. 91-102.

8. Rosling, H. (2018). Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą. Poznań: Media Rodzina.

9. Szynol, A. (2014). Multimedialny kombajn – status współczesnego dziennikarza. Gospodarka – Rynek – Edukacja, vol. 15, nr 3, s. 21-29.

10. Wybrane materiały medialne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Konrad Ludwicki
Prowadzący grup: Konrad Ludwicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy dziennikarza w środowisku multimedialnym. Zajęcia mają charakter warsztatowy, zapewniający przy tym niezbędne wprowadzenie teoretyczne, umożliwiające identyfikację i analizę technik projektowania przekazów multimedialnych. Kurs dotyczy zagadnień z zakresu tworzenia nowoczesnych elektronicznych form przekazów przeznaczonych do publikacji w internecie, łączących różne środki wyrazu, takie jak m.in. tekst, fotografia, infografika, audio, wideo, animacja, pokaz slajdów. Część spotkań poświęcona jest prezentacji dobrych praktyk w obszarze dziennikarstwa multimedialnego, a także analizie konsekwencji rewolucji cyfrowej, konwergencji mediów i multimedialności dla zawodu dziennikarza.

Pełny opis:

W trakcie zajęć student zdobywa umiejętności warsztatowe i wiedzę o funkcjonowaniu dziennikarstwa multimedialnego, w szczególności technik i narzędzi dostosowania przekazów medialnych do specyfiki publikacji w środowisku cyfrowym. Praktyczny wymiar kursu zapewniony jest przez realizację zadań warsztatowych, pozwalających na wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.

Studenci zapoznają się z metodyką pracy dziennikarza multimedialnego (w tym podstawy webwriting, SEO i SEM), a następnie rozwijają dziennikarskie przekazy medialne dobierając i łącząc środki właściwe dla multimediów, takie jak m.in. tekst, fotografia, infografika, audio, wideo, animacja, pokaz slajdów. Poprzez konstruowanie przekazów multimedialnych uczestnicy poznają zasady redakcji i edycji tekstów oraz zasady kompletowania i selekcji materiału dziennikarskiego. Wykorzystują przy tym nowoczesne metody tworzenia przekazów oraz dopasowują zawartość i formę do typu medium.

Część spotkań poświęcona jest identyfikacji współczesnych wyzwań dziennikarstwa oraz zakłada analizę konsekwencji rewolucji cyfrowej (zmiana sposobu gromadzenia, produkcji, rozpowszechniania i konsumowania informacji) dla zawodu dziennikarza/media worker’a i przyszłości mediów. W tej części kursu podjęte zostaną zagadnienia, takie jak: konwergencja mediów, rozszerzenie tradycyjnych ram gatunkowych, organizacja nowoczesnego newsroomu, fake news, zaufanie społeczne, globalne społeczeństwo informacyjne.

Kurs osadzony jest w szerokim kontekście dziennikarskim, obejmującym m.in. jakość tworzonych teksów dziennikarskich, etykę zawodową czy krytyczne myślenie.

Literatura:

1. Allan, S. (2008). Newsy w sieci: Internet i dziennikarstwo. Kraków: Wydawnictwo UJ.

2. Briggs, M. (2007). Journalism 2.0: How to Survive and Thrive. A digital literacy guide for the information age. Tampa Bay Open Access Textbooks Collection. Book 2. http://scholarcommons.usf.edu/oa_textbooks/2

3. Godzic, W. Bauer, Z. (2015). E-gatunki: dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania. Warszawa: MT Biznes.

4. Jachimowski, M. (2019). Nowe media, nowe dziennikarstwo – dylematy medioznawcze, [w:] Kawka, M. (red.) Rocznik medioznawczy. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, s. 89-105.

5. Levinson, P. (2010). Nowe nowe media. Kraków: WAM.

6. McAdams, M. (2009). Reporter’s Guide to Multimedia Proficiency. E-book: http://www.jou.ufl.edu/faculty/mmcadams/PDFs/RGMPbook.pdf.

7. Minich, G. (2016). Reporter, operator, montażysta. Nowy typ dziennikarza w multimedialnym newsroomie. Dyskursy o kulturze, nr 5, s. 91-102.

8. Rosling, H. (2018). Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą. Poznań: Media Rodzina.

9. Szynol, A. (2014). Multimedialny kombajn – status współczesnego dziennikarza. Gospodarka – Rynek – Edukacja, vol. 15, nr 3, s. 21-29.

10. Wybrane materiały medialne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zaborski
Prowadzący grup: Piotr Zaborski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy dziennikarza w środowisku multimedialnym. Zajęcia mają charakter warsztatowy, zapewniający przy tym niezbędne wprowadzenie teoretyczne, umożliwiające identyfikację i analizę technik projektowania przekazów multimedialnych. Kurs dotyczy zagadnień z zakresu tworzenia nowoczesnych elektronicznych form przekazów przeznaczonych do publikacji w internecie, łączących różne środki wyrazu, takie jak m.in. tekst, fotografia, infografika, audio, wideo, animacja, pokaz slajdów. Część spotkań poświęcona jest prezentacji dobrych praktyk w obszarze dziennikarstwa multimedialnego, a także analizie konsekwencji rewolucji cyfrowej, konwergencji mediów i multimedialności dla zawodu dziennikarza.

Pełny opis:

W trakcie zajęć student zdobywa umiejętności warsztatowe i wiedzę o funkcjonowaniu dziennikarstwa multimedialnego, w szczególności technik i narzędzi dostosowania przekazów medialnych do specyfiki publikacji w środowisku cyfrowym. Praktyczny wymiar kursu zapewniony jest przez realizację zadań warsztatowych, pozwalających na wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.

Studenci zapoznają się z metodyką pracy dziennikarza multimedialnego (w tym podstawy webwriting, SEO i SEM), a następnie rozwijają dziennikarskie przekazy medialne dobierając i łącząc środki właściwe dla multimediów, takie jak m.in. tekst, fotografia, infografika, audio, wideo, animacja, pokaz slajdów. Poprzez konstruowanie przekazów multimedialnych uczestnicy poznają zasady redakcji i edycji tekstów oraz zasady kompletowania i selekcji materiału dziennikarskiego. Wykorzystują przy tym nowoczesne metody tworzenia przekazów oraz dopasowują zawartość i formę do typu medium.

Część spotkań poświęcona jest identyfikacji współczesnych wyzwań dziennikarstwa oraz zakłada analizę konsekwencji rewolucji cyfrowej (zmiana sposobu gromadzenia, produkcji, rozpowszechniania i konsumowania informacji) dla zawodu dziennikarza/media worker’a i przyszłości mediów. W tej części kursu podjęte zostaną zagadnienia, takie jak: konwergencja mediów, rozszerzenie tradycyjnych ram gatunkowych, organizacja nowoczesnego newsroomu, fake news, zaufanie społeczne, globalne społeczeństwo informacyjne.

Kurs osadzony jest w szerokim kontekście dziennikarskim, obejmującym m.in. jakość tworzonych teksów dziennikarskich, etykę zawodową czy krytyczne myślenie.

Literatura:

1. Allan, S. (2008). Newsy w sieci: Internet i dziennikarstwo. Kraków: Wydawnictwo UJ.

2. Briggs, M. (2007). Journalism 2.0: How to Survive and Thrive. A digital literacy guide for the information age. Tampa Bay Open Access Textbooks Collection. Book 2. http://scholarcommons.usf.edu/oa_textbooks/2

3. Godzic, W. Bauer, Z. (2015). E-gatunki: dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania. Warszawa: MT Biznes.

4. Jachimowski, M. (2019). Nowe media, nowe dziennikarstwo – dylematy medioznawcze, [w:] Kawka, M. (red.) Rocznik medioznawczy. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, s. 89-105.

5. Levinson, P. (2010). Nowe nowe media. Kraków: WAM.

6. McAdams, M. (2009). Reporter’s Guide to Multimedia Proficiency. E-book: http://www.jou.ufl.edu/faculty/mmcadams/PDFs/RGMPbook.pdf.

7. Minich, G. (2016). Reporter, operator, montażysta. Nowy typ dziennikarza w multimedialnym newsroomie. Dyskursy o kulturze, nr 5, s. 91-102.

8. Rosling, H. (2018). Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą. Poznań: Media Rodzina.

9. Szynol, A. (2014). Multimedialny kombajn – status współczesnego dziennikarza. Gospodarka – Rynek – Edukacja, vol. 15, nr 3, s. 21-29.

10. Wybrane materiały medialne.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)