Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sieciowe wspólnoty komunikacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-DKM-L-03-DI-SWK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sieciowe wspólnoty komunikacyjne
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: 06 przedmioty obowiązkowe na 3 sem. DKM-L-DI
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest dookreślenie uwarunkowań tworzenia się i funkcjonowania sieciowych wspólnot komunikacyjnych, poznanie lingwistycznych metod ich opisu, charakterystyka wybranych sieciowych wspólnot dyskursywnych/ mediolektów.

Pełny opis:

Relacje między praktykami językowymi a relacjami społecznymi (Habermas, Foucault, Fish, Grabias). Media elektroniczne: nowe praktyki komunikacyjne i kulturowe, społeczeństwo usieciowione; kultura uczestnictwa, kultura indywidualizmu, ekshibicjonizm, narcyzm w przestrzeni internetowej. Sieciowe wspólnoty komunikacyjne – wspólnoty dyskursywne, wspólnoty interpretacyjne, mediolekty; sposoby formowania wspólnot: grupy dyskusyjne, mejlowe listy dyskusyjne, fora dyskusyjne, blogi, serwisy społecznościowe, społeczności Wikipedii, YouTube; główne czynniki grupotwórcze/ organizujące wspólnoty (np. zainteresowania, doświadczenie). Człowiek w teatrze życia wirtualnego: tożsamość jednostki w kontaktach sieciowych: role językowe, maski, tożsamość wibrująca (Goffman, Grabisa, MIczka, Witosz). Rytuały komunikacyjne w przestrzeni internetowej (od nicku do selfie); antykomunikacja (trolling, flaming). Narzędzia socjolingwistyki i lingwistyki kulturowej w opisie wspólnot sieciowych; charakterystyka wybranych wspólnot.

Literatura:

Bauer Z., Polskie fora internetowe. Przykład „mowy nienawiści” czy „mowy agresji”?, [w:] Komunikowanie (się) elektronicznych mediach elektronicznych - język, semiotyka, edukacja, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009; Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Gdańsk 2006; Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003; Lisowska-Magdziarz M., Dyskurs – semiotyka – wspólnota interpretacyjna. W modelu zintegrowanego instrumentarium badań nad zawartością mediów (zaproszenie do dyskusji), „Global Media Journal-Polish Edition“, No. 1, Spring 2006; Levinson P., Nowe nowe media, Kraków 2010; Naruszewicz-Duchlińska A., Internetowe grupy dyskusyjne: analiza językowa i charakterystyka gatunku, Olsztyn 2011; Naruszewicz-Duchlińska A., Intencjonalne zakłócenia komunikacji językowej /trolling, flaming, hejting/,[w:] Język w Internecie. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2016; Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013; Szpunar M., Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności - eksplikacja socjologiczna, [w:] Studia Socjologiczne, Warszawa, IFiS PAN, 2/2004.

Efekty uczenia się:

Student,

w zakresie wiedzy:

-zna socjolingwistyczne metody opisu wspólnot wirtualnych

-wskazuje (opisuje) determinanty wspólnotowych zachowań komunikacyjnych

w zakresie umiejętności:

-opisuje relacje między cechami wspólnot sieciowych a ich praktykami komunikacyjnymi

-określa językowe, komunikacyjne i aksjologiczne wyróżniki wybranych wspólnot wirtualnych

w zakresie kompetencji społecznych:

-rozpoznaje negatywne zjawiska komunikacyjne w obrębie wspólnot i ich wpływ na jakość komunikowania medialnego

Metody i kryteria oceniania:

ćwiczenia, praca z tekstem,

udział w dyskusji, prace pisemne (referat)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Oziębłowski
Prowadzący grup: Mariusz Oziębłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Dziewońska-Chudy
Prowadzący grup: Ewelina Dziewońska-Chudy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest dookreślenie uwarunkowań tworzenia się i funkcjonowania sieciowych wspólnot komunikacyjnych, poznanie lingwistycznych metod ich opisu, charakterystyka wybranych sieciowych wspólnot dyskursywnych/ mediolektów.

Pełny opis:

Społeczeństwo sieciowe a społeczeństwo usieciowione. Pokolenia odbiorców w social media. Media elektroniczne: nowe praktyki komunikacyjne i kulturowe; kultura uczestnictwa, kultura indywidualizmu, kultura internetu (cztery wymiary), ekshibicjonizm, narcyzm w przestrzeni internetowej. Sieciowe wspólnoty komunikacyjne – Homo communicans w sieci, wspólnoty dyskursywne, wspólnoty interpretacyjne, mediolekty; sposoby formowania wspólnot: USNET grupy dyskusyjne, mejlowe listy dyskusyjne, fora dyskusyjne. Gatunki dyskursu internetowego: blog, mikroblog, biuletyn elektroniczny, FAQ, gry komputerowe, fora internetowe, czaty, fora dyskusyjne, komentarze, e-mail, serwisy społecznościowe, społeczności Wikipedii, YouTube, TikTok; główne czynniki grupotwórcze/organizujące wspólnoty (np. zainteresowania, doświadczenie). Człowiek w teatrze życia wirtualnego: rzeczywistość wirtualna, grupowość w sieci, kreowanie sieciowej tożsamości: role językowe, maski, tożsamość wibrująca,. Rytuały komunikacyjne w przestrzeni internetowej (od nicku do selfie); antykomunikacja (heit, trolling, flaming, stalking, grooming). Tekst w sieci obrazów. Narzędzia socjolingwistyki i lingwistyki kulturowej w opisie wspólnot sieciowych; charakterystyka wybranych wspólnot.

Literatura:

Batorski D., Internet a usieciowienie relacji społecznych, [w:] „Kultura

Współczesna” 2005; Bauer Z., Polskie fora internetowe. Przykład „mowy nienawiści” czy „mowy agresji”?, [w:] Komunikowanie (się) elektronicznych mediach elektronicznych - język, semiotyka, edukacja, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009; Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Gdańsk 2006; Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003; Lisowska-Magdziarz M., Dyskurs – semiotyka – wspólnota interpretacyjna. W modelu zintegrowanego instrumentarium badań nad zawartością mediów (zaproszenie do dyskusji), „Global Media Journal-Polish Edition“, No. 1, Spring 2006; Levinson P., Nowe nowe media, Kraków 2010; Naruszewicz-Duchlińska A., Internetowe grupy dyskusyjne: analiza językowa i charakterystyka gatunku, Olsztyn 2011; Naruszewicz-Duchlińska A., Intencjonalne zakłócenia komunikacji językowej /trolling, flaming, hejting/,[w:] Język w Internecie. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2016; Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013; Szpunar M., Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności - eksplikacja socjologiczna, [w:] Studia Socjologiczne, Warszawa, IFiS PAN, 2/2004; Jurek K., Nowy wymiar komunikacji: właściwości społeczeństwa sieci w koncepcji Manuela Castellsa, [w:] "Acta Humana" nr 2, 2018; Tanaś M., Między wolnością a zniewoleniem człowieka w przestrzeni mediów cyfrowych. Primum non nocere – po pierwsze nie szkodzić, [w:] Humanistyczne ambiwalencje globalizacji, pod red. Agnieszki Piejki i Ireny Wojnar, Warszawa 2021.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zaborski
Prowadzący grup: Piotr Zaborski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest dookreślenie uwarunkowań tworzenia się i funkcjonowania sieciowych wspólnot komunikacyjnych, poznanie lingwistycznych metod ich opisu, charakterystyka wybranych sieciowych wspólnot dyskursywnych/ mediolektów.

Pełny opis:

Teoretyczne podstawy

Kluczowe cechy sieciowych wspólnot komunikacyjnych

Podstawowe cechy i funkcje

Wyzwania związane z sieciowymi wspólnotami komunikacyjnymi

Rodzaje sieciowych wspólnot komunikacyjnych

Korzyści z uczestnictwa w sieciowych wspólnotach komunikacyjnych

Wspólnoty w kontekście społecznym

Psychologia interakcji online

Wpływ technologii na wspólnoty komunikacyjne

Badania empiryczne. Wnioski i przyszłość badań

Kryteria oceny wspólnot komunikacyjnych

Metody oceny wspólnot komunikacyjnych. Kryteria oceny

Przykłady sieciowych wspólnot komunikacyjnych

Literatura:

Batorski D., Internet a usieciowienie relacji społecznych, [w:] „Kultura

Współczesna” 2005; Bauer Z., Polskie fora internetowe. Przykład „mowy nienawiści” czy „mowy agresji”?, [w:] Komunikowanie (się) elektronicznych mediach elektronicznych - język, semiotyka, edukacja, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009; Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Gdańsk 2006; Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003; Lisowska-Magdziarz M., Dyskurs – semiotyka – wspólnota interpretacyjna. W modelu zintegrowanego instrumentarium badań nad zawartością mediów (zaproszenie do dyskusji), „Global Media Journal-Polish Edition“, No. 1, Spring 2006; Levinson P., Nowe nowe media, Kraków 2010; Naruszewicz-Duchlińska A., Internetowe grupy dyskusyjne: analiza językowa i charakterystyka gatunku, Olsztyn 2011; Naruszewicz-Duchlińska A., Intencjonalne zakłócenia komunikacji językowej /trolling, flaming, hejting/,[w:] Język w Internecie. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2016; Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013; Szpunar M., Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności - eksplikacja socjologiczna, [w:] Studia Socjologiczne, Warszawa, IFiS PAN, 2/2004; Jurek K., Nowy wymiar komunikacji: właściwości społeczeństwa sieci w koncepcji Manuela Castellsa, [w:] "Acta Humana" nr 2, 2018; Tanaś M., Między wolnością a zniewoleniem człowieka w przestrzeni mediów cyfrowych. Primum non nocere – po pierwsze nie szkodzić, [w:] Humanistyczne ambiwalencje globalizacji, pod red. Agnieszki Piejki i Ireny Wojnar, Warszawa 2021.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)