Sieciowe wspólnoty komunikacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-DKM-L-03-DI-SWK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sieciowe wspólnoty komunikacyjne |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
06 przedmioty obowiązkowe na 3 sem. DKM-L-DI |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dookreślenie uwarunkowań tworzenia się i funkcjonowania sieciowych wspólnot komunikacyjnych, poznanie lingwistycznych metod ich opisu, charakterystyka wybranych sieciowych wspólnot dyskursywnych/ mediolektów. |
Pełny opis: |
Relacje między praktykami językowymi a relacjami społecznymi (Habermas, Foucault, Fish, Grabias). Media elektroniczne: nowe praktyki komunikacyjne i kulturowe, społeczeństwo usieciowione; kultura uczestnictwa, kultura indywidualizmu, ekshibicjonizm, narcyzm w przestrzeni internetowej. Sieciowe wspólnoty komunikacyjne – wspólnoty dyskursywne, wspólnoty interpretacyjne, mediolekty; sposoby formowania wspólnot: grupy dyskusyjne, mejlowe listy dyskusyjne, fora dyskusyjne, blogi, serwisy społecznościowe, społeczności Wikipedii, YouTube; główne czynniki grupotwórcze/ organizujące wspólnoty (np. zainteresowania, doświadczenie). Człowiek w teatrze życia wirtualnego: tożsamość jednostki w kontaktach sieciowych: role językowe, maski, tożsamość wibrująca (Goffman, Grabisa, MIczka, Witosz). Rytuały komunikacyjne w przestrzeni internetowej (od nicku do selfie); antykomunikacja (trolling, flaming). Narzędzia socjolingwistyki i lingwistyki kulturowej w opisie wspólnot sieciowych; charakterystyka wybranych wspólnot. |
Literatura: |
Bauer Z., Polskie fora internetowe. Przykład „mowy nienawiści” czy „mowy agresji”?, [w:] Komunikowanie (się) elektronicznych mediach elektronicznych - język, semiotyka, edukacja, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009; Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Gdańsk 2006; Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003; Lisowska-Magdziarz M., Dyskurs – semiotyka – wspólnota interpretacyjna. W modelu zintegrowanego instrumentarium badań nad zawartością mediów (zaproszenie do dyskusji), „Global Media Journal-Polish Edition“, No. 1, Spring 2006; Levinson P., Nowe nowe media, Kraków 2010; Naruszewicz-Duchlińska A., Internetowe grupy dyskusyjne: analiza językowa i charakterystyka gatunku, Olsztyn 2011; Naruszewicz-Duchlińska A., Intencjonalne zakłócenia komunikacji językowej /trolling, flaming, hejting/,[w:] Język w Internecie. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2016; Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013; Szpunar M., Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności - eksplikacja socjologiczna, [w:] Studia Socjologiczne, Warszawa, IFiS PAN, 2/2004. |
Efekty uczenia się: |
Student, w zakresie wiedzy: -zna socjolingwistyczne metody opisu wspólnot wirtualnych -wskazuje (opisuje) determinanty wspólnotowych zachowań komunikacyjnych w zakresie umiejętności: -opisuje relacje między cechami wspólnot sieciowych a ich praktykami komunikacyjnymi -określa językowe, komunikacyjne i aksjologiczne wyróżniki wybranych wspólnot wirtualnych w zakresie kompetencji społecznych: -rozpoznaje negatywne zjawiska komunikacyjne w obrębie wspólnot i ich wpływ na jakość komunikowania medialnego |
Metody i kryteria oceniania: |
ćwiczenia, praca z tekstem, udział w dyskusji, prace pisemne (referat) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Oziębłowski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Oziębłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Dziewońska-Chudy | |
Prowadzący grup: | Ewelina Dziewońska-Chudy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dookreślenie uwarunkowań tworzenia się i funkcjonowania sieciowych wspólnot komunikacyjnych, poznanie lingwistycznych metod ich opisu, charakterystyka wybranych sieciowych wspólnot dyskursywnych/ mediolektów. |
|
Pełny opis: |
Społeczeństwo sieciowe a społeczeństwo usieciowione. Pokolenia odbiorców w social media. Media elektroniczne: nowe praktyki komunikacyjne i kulturowe; kultura uczestnictwa, kultura indywidualizmu, kultura internetu (cztery wymiary), ekshibicjonizm, narcyzm w przestrzeni internetowej. Sieciowe wspólnoty komunikacyjne – Homo communicans w sieci, wspólnoty dyskursywne, wspólnoty interpretacyjne, mediolekty; sposoby formowania wspólnot: USNET grupy dyskusyjne, mejlowe listy dyskusyjne, fora dyskusyjne. Gatunki dyskursu internetowego: blog, mikroblog, biuletyn elektroniczny, FAQ, gry komputerowe, fora internetowe, czaty, fora dyskusyjne, komentarze, e-mail, serwisy społecznościowe, społeczności Wikipedii, YouTube, TikTok; główne czynniki grupotwórcze/organizujące wspólnoty (np. zainteresowania, doświadczenie). Człowiek w teatrze życia wirtualnego: rzeczywistość wirtualna, grupowość w sieci, kreowanie sieciowej tożsamości: role językowe, maski, tożsamość wibrująca,. Rytuały komunikacyjne w przestrzeni internetowej (od nicku do selfie); antykomunikacja (heit, trolling, flaming, stalking, grooming). Tekst w sieci obrazów. Narzędzia socjolingwistyki i lingwistyki kulturowej w opisie wspólnot sieciowych; charakterystyka wybranych wspólnot. |
|
Literatura: |
Batorski D., Internet a usieciowienie relacji społecznych, [w:] „Kultura Współczesna” 2005; Bauer Z., Polskie fora internetowe. Przykład „mowy nienawiści” czy „mowy agresji”?, [w:] Komunikowanie (się) elektronicznych mediach elektronicznych - język, semiotyka, edukacja, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009; Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Gdańsk 2006; Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003; Lisowska-Magdziarz M., Dyskurs – semiotyka – wspólnota interpretacyjna. W modelu zintegrowanego instrumentarium badań nad zawartością mediów (zaproszenie do dyskusji), „Global Media Journal-Polish Edition“, No. 1, Spring 2006; Levinson P., Nowe nowe media, Kraków 2010; Naruszewicz-Duchlińska A., Internetowe grupy dyskusyjne: analiza językowa i charakterystyka gatunku, Olsztyn 2011; Naruszewicz-Duchlińska A., Intencjonalne zakłócenia komunikacji językowej /trolling, flaming, hejting/,[w:] Język w Internecie. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2016; Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013; Szpunar M., Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności - eksplikacja socjologiczna, [w:] Studia Socjologiczne, Warszawa, IFiS PAN, 2/2004; Jurek K., Nowy wymiar komunikacji: właściwości społeczeństwa sieci w koncepcji Manuela Castellsa, [w:] "Acta Humana" nr 2, 2018; Tanaś M., Między wolnością a zniewoleniem człowieka w przestrzeni mediów cyfrowych. Primum non nocere – po pierwsze nie szkodzić, [w:] Humanistyczne ambiwalencje globalizacji, pod red. Agnieszki Piejki i Ireny Wojnar, Warszawa 2021. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy - rok akad. 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zaborski | |
Prowadzący grup: | Piotr Zaborski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dookreślenie uwarunkowań tworzenia się i funkcjonowania sieciowych wspólnot komunikacyjnych, poznanie lingwistycznych metod ich opisu, charakterystyka wybranych sieciowych wspólnot dyskursywnych/ mediolektów. |
|
Pełny opis: |
Teoretyczne podstawy Kluczowe cechy sieciowych wspólnot komunikacyjnych Podstawowe cechy i funkcje Wyzwania związane z sieciowymi wspólnotami komunikacyjnymi Rodzaje sieciowych wspólnot komunikacyjnych Korzyści z uczestnictwa w sieciowych wspólnotach komunikacyjnych Wspólnoty w kontekście społecznym Psychologia interakcji online Wpływ technologii na wspólnoty komunikacyjne Badania empiryczne. Wnioski i przyszłość badań Kryteria oceny wspólnot komunikacyjnych Metody oceny wspólnot komunikacyjnych. Kryteria oceny Przykłady sieciowych wspólnot komunikacyjnych |
|
Literatura: |
Batorski D., Internet a usieciowienie relacji społecznych, [w:] „Kultura Współczesna” 2005; Bauer Z., Polskie fora internetowe. Przykład „mowy nienawiści” czy „mowy agresji”?, [w:] Komunikowanie (się) elektronicznych mediach elektronicznych - język, semiotyka, edukacja, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009; Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Gdańsk 2006; Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003; Lisowska-Magdziarz M., Dyskurs – semiotyka – wspólnota interpretacyjna. W modelu zintegrowanego instrumentarium badań nad zawartością mediów (zaproszenie do dyskusji), „Global Media Journal-Polish Edition“, No. 1, Spring 2006; Levinson P., Nowe nowe media, Kraków 2010; Naruszewicz-Duchlińska A., Internetowe grupy dyskusyjne: analiza językowa i charakterystyka gatunku, Olsztyn 2011; Naruszewicz-Duchlińska A., Intencjonalne zakłócenia komunikacji językowej /trolling, flaming, hejting/,[w:] Język w Internecie. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2016; Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013; Szpunar M., Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności - eksplikacja socjologiczna, [w:] Studia Socjologiczne, Warszawa, IFiS PAN, 2/2004; Jurek K., Nowy wymiar komunikacji: właściwości społeczeństwa sieci w koncepcji Manuela Castellsa, [w:] "Acta Humana" nr 2, 2018; Tanaś M., Między wolnością a zniewoleniem człowieka w przestrzeni mediów cyfrowych. Primum non nocere – po pierwsze nie szkodzić, [w:] Humanistyczne ambiwalencje globalizacji, pod red. Agnieszki Piejki i Ireny Wojnar, Warszawa 2021. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.