Media w Polsce i na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-DKM-L-02-MPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Media w Polsce i na świecie |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
06 przedmioty obowiązkowe na 2 sem. DKM-L |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Student poznaje systemy medialne różnych krajów. Głównym celem jest poznanie uwarunkowań systemów medialnych, rozpoznanie wpływu mediów na różne obszary życia. |
Pełny opis: |
Student poznaje specyfikę mediów analogowych i hipermediów, ma świadomość mechanizmów ich funkcjonowania i oddziaływania na różne obszary życia społecznego. Poznaje typologię mediów oraz ich uwarunkowania prawne, ekonomiczne, polityczne i kulturowe. |
Literatura: |
1. T.Goban-Klas, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005. 2. T.Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2001. 3. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999 (wybrane rozdziały); 4. B. Golka, System medialny Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2004. 5. J. Adamowski, B. Golka, E. Stasiak-Jazukiewucz, Wybrane zagraniczne systemy informacji masowej, Warszawa 1996. 6. J. Adamowski, Czwarty stan. Media masowe w pejzażu społecznym Wielkiej Brytanii, Warszawa 2006. 7. R. Bartoszcze, Prasa radio i telewizja w krajach UE, Kraków 1997. 8. Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r., red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 2002. 9. D.Mersch, Teorie mediów, tłum. E. Krauss, Warszawa 2010. 10. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z.Bauer, E.Chudziński, Kraków 2008 (wybrane artykuły). |
Efekty uczenia się: |
- definiuje pojęcie systemu medialnego i jego otoczenia; - tłumaczy wpływy polityki i ekonomii na system medialny i przedstawia typologię systemów medialnych na świecie ze względu na te wpływy; - przedstawia etapy rozwoju mediów w Polsce, USA, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech; - interpretuje zależność rozwoju mediów i rozwoju cywilizacji technicznej; - porównuje sytuację medialną oraz funkcjonowanie systemów medialnych w Polsce z wybranym krajem świata; - dostrzega i ilustruje wpływ multimediów na rozwój systemu medialnego; - charakteryzuje cechy współczesnego rynku medialnego; - porównuje i krytycznie ocenia cechy mediów publicznych i prywatnych; - ma świadomość wpływu mediów na poziomie lokalnym i globalnym na kształtowanie się tożsamości kulturowej, narodowej; - wykazuje się merytoryczna znajomością zagadnień i rzetelnością przekazywanej wiedzy; |
Metody i kryteria oceniania: |
Czynne uczestnictwo w ćwiczeniach, pisemne sporządzanie notatek/recenzji/zapisu refleksji dotyczących poznawanych zjawisk, przygotowanie referatów w formie pisemnej, przedstawienie i złożenie ich w wyznaczonym terminie; samodzielne przygotowanie charakterystyk wybranych zjawisk z zakresu reality schow (wybranych stacji) - lub wypowiedzi na temat obecności sensacyjnych tematów w polskich i zagranicznych mediach. Wykład zaliczany jest podczas egzaminu pisemnego, obejmującego pytania o charakterze problemowym i porównawczym. Podstawą zaliczenia wykładu jest przynajmniej 70% obecność. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Regiewicz, Piotr Zaborski | |
Prowadzący grup: | Adam Regiewicz, Piotr Zaborski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Student poznaje systemy medialne różnych krajów. Głównym celem jest poznanie uwarunkowań systemów medialnych, rozpoznanie wpływu mediów na różne obszary życia. |
|
Pełny opis: |
Pełny opis: Student poznaje specyfikę mediów analogowych i hipermediów, ma świadomość mechanizmów ich funkcjonowania i oddziaływania na różne obszary życia społecznego. Poznaje typologię mediów oraz ich uwarunkowania prawne, ekonomiczne, polityczne i kulturowe. Praktyczne poznanie jak działa agenda setting, spirala milczenia. Informacyjne wojny hybrydowe. Social media - dylemat społeczny |
|
Literatura: |
Literatura: 1. T.Goban-Klas, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005. 2. T.Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2001. 3. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999 (wybrane rozdziały); 4. B. Golka, System medialny Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2004. 5. J. Adamowski, B. Golka, E. Stasiak-Jazukiewucz, Wybrane zagraniczne systemy informacji masowej, Warszawa 1996. 6. J. Adamowski, Czwarty stan. Media masowe w pejzażu społecznym Wielkiej Brytanii, Warszawa 2006. 7. R. Bartoszcze, Prasa radio i telewizja w krajach UE, Kraków 1997. 8. Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r., red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 2002. 9. D.Mersch, Teorie mediów, tłum. E. Krauss, Warszawa 2010. 10. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z.Bauer, E.Chudziński, Kraków 2008 (wybrane artykuły). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni rok akad. 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Będkowski, Adam Regiewicz | |
Prowadzący grup: | Leszek Będkowski, Adam Regiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Informacje na temat zajęć w bieżącym semestrze zamieszczono w kolejnej sekcji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni - rok akad. 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-28 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zaborski | |
Prowadzący grup: | Piotr Zaborski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Student poznaje systemy medialne różnych krajów. Głównym celem jest poznanie uwarunkowań systemów medialnych, rozpoznanie wpływu mediów na różne obszary życia. |
|
Pełny opis: |
Pełny opis: Student poznaje specyfikę mediów analogowych i hipermediów, ma świadomość mechanizmów ich funkcjonowania i oddziaływania na różne obszary życia społecznego. Poznaje typologię mediów oraz ich uwarunkowania prawne, ekonomiczne, polityczne i kulturowe. Praktyczne poznanie jak działa agenda setting, spirala milczenia. Informacyjne wojny hybrydowe. Social media - dylemat społeczny |
|
Literatura: |
Literatura: 1. T.Goban-Klas, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005. 2. T.Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2001. 3. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999 (wybrane rozdziały); 4. B. Golka, System medialny Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2004. 5. J. Adamowski, B. Golka, E. Stasiak-Jazukiewucz, Wybrane zagraniczne systemy informacji masowej, Warszawa 1996. 6. J. Adamowski, Czwarty stan. Media masowe w pejzażu społecznym Wielkiej Brytanii, Warszawa 2006. 7. R. Bartoszcze, Prasa radio i telewizja w krajach UE, Kraków 1997. 8. Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r., red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 2002. 9. D.Mersch, Teorie mediów, tłum. E. Krauss, Warszawa 2010. 10. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z.Bauer, E.Chudziński, Kraków 2008 (wybrane artykuły). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.