Literatura: |
Literatura podstawowa:
Popper K.R., Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, Warszawa 2015.
Mises von L., Socjalizm, Kraków 2019.
Bauman Z., Wspólnota, Kraków 2015.
Literatura uzupełniająca:
Zbrzeźniak U., Genealogia i emancypacja, Warszawa 2018
Górnisiewicz A., Nowoczesność, nihilizm, polityka, Warszawa 2018.
Habermas J., Teksty filozoficzno-polityczne, Warszawa 2019.
Szahaj A., Jakubowski M.N., Filozofia polityki, Warszawa 2016.
|
Efekty uczenia się: |
Student:
E 1 Opisuje zakres przedmiotowy współczesnej filozofii polityki i prezentuje treść głównych problemów współczesnej filozofii polityki.
E 2 Zna najważniejsze kierunki i stanowiska reprezentujące współczesną filozofię polityki.
E 3 Stosuje terminologię filozoficzną w wypowiedziach ustnych i pisemnych w odniesieniu do problemów reprezentatywnych dla filozofii polityki.
E 4 Prezentuje argumenty filozoficzne w kontekście tez i założeń danej koncepcji współczesnej filozofii polityki.
E 5 Ma świadomość aktualności pytań i idei współczesnej filozofii polityki dla problematyki społecznej i kulturowej czasów współczesnych.
E 6 Uczestniczy w interakcjach społecznych współczesnego świata wykorzystując wiedzę o ich historycznych uwarunkowaniach.
|
Zakres tematów: |
Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Podstawowe pojęcia i definicje. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji okrągłego stołu. Omówienie zasad pisania i oceny eseju jako metody kształcenia studentów.
Idea społeczeństwa otwartego. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej.
Liberalna krytyka socjalizmu. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i dyskusji punktowanej.
Nowa lewica. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego.
Feminizm. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i debaty oxfordzkiej.
Konflikt cywilizacji. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody wykładu problemowego i debaty oxfordzkiej.
Omówienie i ocena esejów przy użyciu karty oceny.
|
Metody dydaktyczne: |
Metody praktyczne (poszukujące):
• praca w grupach,
• dyskusja okrągłego stołu,
• dyskusja punktowana,
• praca z tekstem,
• analiza materiału źródłowego,
• debata oxfordzka.
Metoda podająca:
• wykład problemowy.
|