Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia średniowieczna - Historia średniowieczna powszechna 06-HIS-L-02-HSPOW
Konwersatorium (KON) Semestr letni rok akad. 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa: R. Collins, Europa wczesnośredniowieczna 300-1000, Warszawa 1996; Ch. Brooke, Europa średniowieczna 962-1154, Warszawa 2001; D. Hay, Europa w XIV i XV wieku, Warszawa 2001; S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy, Warszawa 2006; Wielka historia świata, t. 4, Kształtowanie średniowiecza, red. M. Salamon, Kraków 2005; Wielka historia świata, t. 5, Późne średniowiecze, red. K. Baczkowski, Kraków 2005; S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002; J. Wyrozumski, Historia Polski do roku 1505, Warszawa 1978 (i nast.); R. Grodecki, S. Zachorowski, J. Dąbrowski, Dzieje Polski średniowiecznej, t. 1- 2, Kraków 1995 (i inne); J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej (VIII wiek-1370), Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej, Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; Kościół w Polsce, t. I: Średniowiecze, red. J. Kłoczowski, Kraków 1966; Vademecum historyka mediewisty, red. J. Nikodem, D. A. Sikorski, Warszawa 2012; R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2009; J. Strzelczyk, Historia powszechna: Średniowiecze, Poznań 2001; Średniowiecze polskie i powszechne, t. 1-4(8), red. I. Panic, J. Sperka, B. Czwojdrak, Katowice 1999-2012; J. Garbacik, K. Pieradzka, Teksty źródłowe do historii powszechnej wieków średnich, uzupełnił i do druku przygotował K. Baczkowski, Kraków 1978.

Literatura uzupełniająca: T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa, różne wydania; B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, Warszawa, różne wydania.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się:

w zakresie wiedzy:

- opanował w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie historii średniowiecznej oraz szeroko rozumianych nauk humanistycznych i społecznych

- ma zaawansowaną, uporządkowaną tematycznie i chronologicznie wiedzę na temat wybranych zagadnień z historii powszechnej w średniowieczu

w zakresie umiejętności:

- wyszukuje, ocenia, selekcjonuje, gromadzi i wykorzystuje informacje z różnych źródeł wiedzy, niezbędne do poznania procesu historycznego

- potrafi krytycznie analizować i interpretować źródła historyczne, stosując odpowiednie metody badawcze

- poprawnie komunikuje się w mowie i w piśmie z zastosowaniem terminologii historycznej oraz terminologii innych nauk

w zakresie kompetencji społecznych:

- ma świadomość konieczności organizowania własnej pracy, efektywnego planowania i zarządzania czasem, krytycznego oceniania efektów swych działań. Dostrzega konieczność przedsiębiorczości i samokształcenia

- ma świadomość znaczenia ciągłości historycznej (od czasu powstania społeczeństw po dzień dzisiejszy) w kształtowaniu więzi społecznych, co stwarza właściwą perspektywę rozumienia przemian zachodzących we współczesnym świecie

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria:

- na ocenę dostateczną (3,0): czynne uczestniczenie w zajęciach na ocenę dostateczną i zaliczenie 1 lektury;

- na ocenę dostateczną + (3,5): czynne uczestniczenie w zajęciach na ocenę dostateczną + i zaliczenie 1 lektury;

- na ocenę dobrą (4,0): czynne uczestniczenie w zajęciach na ocenę dobrą i zaliczenie 1 lektury;

- na ocenę dobrą + (4,5): czynne uczestniczenie w zajęciach na ocenę dobrą + i zaliczenie 1 lektury;

- na ocenę bardzo dobrą (5,0): czynne uczestniczenie w zajęciach na ocenę bardzo dobrą i zaliczenie 1 lektury;

- przedstawienie referatu lub prezentacji multimedialnej i zaliczenie mapy dla chętnych w ramach premiowanej aktywności.

Ocena semestralna

Student:

5 (5.0) – osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 90%- 100%

4+ (4.5) - osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 80% - 90 %

4 (4.0) – osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 70%- 80%

3+ (3.5) - osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 60% - 70%

3 (3.0) – osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 50% - 60 %

2 (2,0) – osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych poniżej 50%

Zakres tematów:

Treści programowe: 1. Średniowiecze - wprowadzenie do epoki; omówienie sylabusa i programu zajęć; 2. Wędrówki ludów i kształtowanie się średniowiecznej Europy; 3. Słowianie na mapie politycznej Europy; 4. Karol Wielki i jego państwo; 5. Początki Rusi Kijowskiej; 6. Iroszkoci w kulturze Europy; 7, 8. Wyprawy krzyżowe. Państwa łacińskie na Bliskim Wschodzie. Zakony rycerskie; 9. Spór cesarstwa z papiestwem 10. Rozbicie polityczne Polski i Rusi-próba porównania 11. Sądownictwo i system kar w średniowieczu na przykładzie Polski (na tle porównawczym) 12. Wojna stuletnia 13. Początki Imperium Osmańskiego 14. Upadek Konstantynopola 15. Zaliczenia.

Metody dydaktyczne:

metody: dyskusja, praca pod kierunkiem, elementy wykładu informacyjnego; analiza tekstu źródłowego, prezentacja multimedialna, praca z mapą; metoda projektów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 13:30 - 15:00, sala DE-120
Barbara Kowalska 10/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek wydziałowy - AK 36 A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)