Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy bioekonomii i biogospodarki 10-EKO-M-02-MZG-EBiB
Warsztaty (WAR) Semestr zimowy rok akad. 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Viaggi D., The Bioeconomy: Delivering Sustainable Green Growth, CABI Publ. 2019.

2. Styhre, A., Sundgren, M., Venturing into the Bioeconomy: Professions, Innovation, Identity, Wyd. Palgrave Macmillan, Sztokholm 2011.

3. Maciejczak M., Hofreiter K., How to define bioeconomy, Roczniki Naukowe SERIA, XV (4), 2013.

4. Maciejczak M., Bioeconomy as a complex adaptive system of sustainable development, Journal of International Business 2017.

Literatura uzupełniająca:

1. Maciejczak M., How to analyze bioeconomy? RN SERiA, 2015, XVII (6), 2015

2. Wicki L., Wicka A., Bio-economy sector in Poland and its importance in the economy, [in:] Economic science for rural development No 41, Jelgava, LLU ESAF, 21-22 April 2016.

3. Adamowicz M., Biogospodarka – koncepcja, zastosowanie i perspektywy, Zagadnienia Ekonomiki Rolnej 1(350), 2017.

4. Gołębiewski J., Biogospodarka jako inteligentna specjalizacja regionów w Polsce, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom XV, Zeszyt 8, część I, 2014.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się w zakresie wiedzy:

EU-W 1. Student zna i rozumie istotę bioekonomii i rozumie jej kluczowe obszary problemowe.

EU-W 2. Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie prawa i polityki bioekonomii.

EU-W 3. Student zna i rozumie systemowy charakter procesów biogospodarki.

Efekty uczenia się w zakresie umiejętności:

EU-U 1. Student analizuje relacje między zjawiskami ekonomicznymi a unormowaniami prawnymi, w celu rozwiązania praktycznych problemów (zadań) z zakresu bioekonomii.

EU-U 2. Student prawidłowo eliminuje problemy z zakresu bioekonomii, dokonuje ich krytycznej i twórczej oceny oraz formułuje właściwe rozwiązania.

Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych:

EU-KS 1. Student samodzielnie i krytycznie uzupełnia wiedzę i umiejętności, w szczególności w zakresie nowelizacji obowiązujących krajowych przepisów prawnych oraz harmonizacji i standaryzacji przepisów międzynarodowych.

EU-KS 2. Student podejmuje działania zespołowe w sposób przedsiębiorczy w zakresie tworzenia rozwiązań na rzecz zrównoważonego rozwoju biogospodarki.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot ma charakter praktyczny, studenci w trakcie warsztatów wykonują różne zadania, które podlegają na bieżąco ocenie.

Ocena za samodzielną pracę z programem Enova365 pod nadzorem nauczyciela.

Ocena za opracowanie projektu.

Ocena za analizę studium przypadku.

Ocena za pracę w grupach.

Ocena za dyskusje grupowe za pomocą przyznawanych punktów za udział w debacie oksfordzkiej.

Ocena uzyskana na podstawie dziennika z wizyty studyjnej (przygotowanie na temat organizacji, zadawane pytania, dyskusja w grupie).

Ocena przygotowanego i wygłoszonego referatu.

Zaliczenie końcowe w formie przygotowania przez studentów indywidualnych projektów studenckich pt. ”Prawdopodobne scenariusze rozwoju bioekonomii”.

Zakres tematów:

1. Systemowy charakter bioekonomii i jej rodzaje. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody eksponującej i praca w grupach

2. Rolnictwo i leśnictwo jako podstawa bioekonomii. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody referatu i rozwiązywania zadań sytuacyjnych

3. Wykorzystanie bioekonomii w różnych gałęziach gospodarki: żywność, przemysł, medycyna - studium przypadku

4. Korzyści i koszty bioekonomii oraz szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań bioekonomii. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody debaty

5. Wizyta studyjna – innowacyjne przedsiębiorstwo produkcyjne/usługowe jako przykład organizacji wykorzystującej bioekonomię i biogospodarowanie w swojej działalności. Rozmowy ze specjalistami, wnikliwe analizy: kosztów ponoszonych na wdrażanie zmian i sytuacji rynkowej (oczekiwań rynku – konsumentów) oraz kontroli otrzymywanych rezultatów

6. Scenariusze rozwoju bioekonomii. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody projektu i metody poszukującej

7. Podsumowanie rozważań. Zaliczenie przedmiotu.

Metody dydaktyczne:

Metody praktyczne (poszukujące):

- praca w grupach,

- metoda studium przypadku,

- metoda projektu pod nadzorem nauczyciela,

- metoda referatu,

- metoda eksponująca symulacyjna,

- dyskusje dydaktyczna, grupowe (np. problemowe, debaty oksfordzkie, dyskusje „okrągłego stołu”),

- wizyta studyjna,

-rozwiązywanie zadań sytuacyjnych.

Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem programu Enova365.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Janusz Grabara 0/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)