Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Viaggi D., The Bioeconomy: Delivering Sustainable Green Growth, CABI Publ. 2019.
2. Styhre, A., Sundgren, M., Venturing into the Bioeconomy: Professions, Innovation, Identity, Wyd. Palgrave Macmillan, Sztokholm 2011.
3. Maciejczak M., Hofreiter K., How to define bioeconomy, Roczniki Naukowe SERIA, XV (4), 2013.
4. Maciejczak M., Bioeconomy as a complex adaptive system of sustainable development, Journal of International Business 2017.
Literatura uzupełniająca:
1. Maciejczak M., How to analyze bioeconomy? RN SERiA, 2015, XVII (6), 2015
2. Wicki L., Wicka A., Bio-economy sector in Poland and its importance in the economy, [in:] Economic science for rural development No 41, Jelgava, LLU ESAF, 21-22 April 2016.
3. Adamowicz M., Biogospodarka – koncepcja, zastosowanie i perspektywy, Zagadnienia Ekonomiki Rolnej 1(350), 2017.
4. Gołębiewski J., Biogospodarka jako inteligentna specjalizacja regionów w Polsce, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Tom XV, Zeszyt 8, część I, 2014.
|
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
EU-W 1. Student zna i rozumie istotę bioekonomii i rozumie jej kluczowe obszary problemowe.
EU-W 2. Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie prawa i polityki bioekonomii.
EU-W 3. Student zna i rozumie systemowy charakter procesów biogospodarki.
Efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
EU-U 1. Student analizuje relacje między zjawiskami ekonomicznymi a unormowaniami prawnymi, w celu rozwiązania praktycznych problemów (zadań) z zakresu bioekonomii.
EU-U 2. Student prawidłowo eliminuje problemy z zakresu bioekonomii, dokonuje ich krytycznej i twórczej oceny oraz formułuje właściwe rozwiązania.
Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych i personalnych:
EU-KS 1. Student samodzielnie i krytycznie uzupełnia wiedzę i umiejętności, w szczególności w zakresie nowelizacji obowiązujących krajowych przepisów prawnych oraz harmonizacji i standaryzacji przepisów międzynarodowych.
EU-KS 2. Student podejmuje działania zespołowe w sposób przedsiębiorczy w zakresie tworzenia rozwiązań na rzecz zrównoważonego rozwoju biogospodarki.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot ma charakter praktyczny, studenci w trakcie warsztatów wykonują różne zadania, które podlegają na bieżąco ocenie.
Ocena za samodzielną pracę z programem Enova365 pod nadzorem nauczyciela.
Ocena za opracowanie projektu.
Ocena za analizę studium przypadku.
Ocena za pracę w grupach.
Ocena za dyskusje grupowe za pomocą przyznawanych punktów za udział w debacie oksfordzkiej.
Ocena uzyskana na podstawie dziennika z wizyty studyjnej (przygotowanie na temat organizacji, zadawane pytania, dyskusja w grupie).
Ocena przygotowanego i wygłoszonego referatu.
Zaliczenie końcowe w formie przygotowania przez studentów indywidualnych projektów studenckich pt. ”Prawdopodobne scenariusze rozwoju bioekonomii”.
|
Zakres tematów: |
1. Systemowy charakter bioekonomii i jej rodzaje. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody eksponującej i praca w grupach
2. Rolnictwo i leśnictwo jako podstawa bioekonomii. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody referatu i rozwiązywania zadań sytuacyjnych
3. Wykorzystanie bioekonomii w różnych gałęziach gospodarki: żywność, przemysł, medycyna - studium przypadku
4. Korzyści i koszty bioekonomii oraz szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań bioekonomii. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody debaty
5. Wizyta studyjna – innowacyjne przedsiębiorstwo produkcyjne/usługowe jako przykład organizacji wykorzystującej bioekonomię i biogospodarowanie w swojej działalności. Rozmowy ze specjalistami, wnikliwe analizy: kosztów ponoszonych na wdrażanie zmian i sytuacji rynkowej (oczekiwań rynku – konsumentów) oraz kontroli otrzymywanych rezultatów
6. Scenariusze rozwoju bioekonomii. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metody projektu i metody poszukującej
7. Podsumowanie rozważań. Zaliczenie przedmiotu.
|
Metody dydaktyczne: |
Metody praktyczne (poszukujące):
- praca w grupach,
- metoda studium przypadku,
- metoda projektu pod nadzorem nauczyciela,
- metoda referatu,
- metoda eksponująca symulacyjna,
- dyskusje dydaktyczna, grupowe (np. problemowe, debaty oksfordzkie, dyskusje „okrągłego stołu”),
- wizyta studyjna,
-rozwiązywanie zadań sytuacyjnych.
Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem programu Enova365.
|