Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot do wyboru-konwersatorium autorskie 06-HIS-M-04-PDW-KA
Konwersatorium (KON) Semestr letni rok akad. 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura:

1. Augustyniak U., W służbie hetmana i Rzeczypospolitej. Klientela wojskowa Krzysztofa Radziwiłła (1585-1640), Warszawa 2004.

2. Baranowski B., Organizacja wojska polskiego w latach trzydziestych i czterdziestych XVII wieku, Warszawa 1957.

3. Czekaj A., Obywatele czy kondotierzy? Postawy obywatelskie i moralne żołnierzy narodowego autoramentu wojsk Rzeczypospolitej w pierwszej połowie XVII w., [w:] Staropolska sztuka wojenna XVI-XVII wieku. Prace ofiarowane Profesorowi Jaremie Maciszewskiemu, red. M. Nagielski, Warszawa 2002.

4. Janas E., Wasilewski L., Społeczne aspekty rozwoju husarii w latach 1648-1667 na przykładzie chorągwi hetmana wielkiego koronnego Stanisława Potockiego i wojewody sandomierskiego Władysława Myszkowskiego, „Studia i Materiały do Historii Wojskowości, t. 23, 1981.

5. Juśko E., Nobilitacje i indygenaty jako droga awansu społecznego w Rzeczypospolitej szlacheckiej w XVII wieku, Tarnów 2006.

6. Lenart M., Miles Pius et iustus. Żołnierz chrześcijański katolickiej wiary w kulturze i piśmiennictwie dawnej Rzeczypospolitej (XVI-XVIII w.), Warszawa 2009.

7. K. Łopatecki, „Disciplina militaris” w wojskach Rzeczypospolitej do połowy XVII wieku, Białystok 2012.

8. Łoziński W., Prawem i lewem. Obyczaje na Czerwonej Rusi w pierwszej połowie XVII wieku, Warszawa 2005.

9. Majewski W., Wojsko i służba żołnierska, [w:] Tradycje polityczne dawnej Polski, red. A. Sucheni-Grabowska, A. Dybkowska, Warszawa [b.r.w.].

10. Nagielski M., Żołnierz-obywatel w służbie Rzeczypospolitej w XVII wieku, [w:] Spory o państwo w dobie nowożytnej. Między racją stanu a partykularyzmem, red. Z. Anusik, Łódź 2007.

11. Parker G., Żołnierz, [w:] Człowiek baroku, red. R. Villari, Warszawa 2001.

12. Rachuba A., Oficerowie armii litewskiej z armii szwedzkiej i oficerowie armii szwedzkiej z armii litewskiej w latach 1655-1660, [w:] Wojny północne w XVI-XVIII wieku. W czterechsetlecie bitwy pod Kircholmem, red. B. Dybaś, Toruń 2007.

13. Rachuba A., Oficerowie cudzoziemskiego autoramentu w armii Wielkiego Księstwa Litewskiego w latach 1648-1667, [w:] Od armii komputowej do narodowej (XVI-XX w.), red. Z. Karpus, W. Rezmer, Toruń 1998.

14. Srogosz T., Żołnierz swawolny. Z dziejów obyczajów armii koronnej w XVII wieku, Warszawa 2010.

15. Srogosz T., Życie codzienne żołnierzy armii koronnej i litewskiej w XVII wieku, Oświęcim 2018.

16. Wagner M., Rotmistrz jazdy koronnej w II połowie XVII w. Ze studiów nad zawodem wojskowym w dawnej Rzeczypospolitej, „Studia i Materiały do Historii Wojskowości”, t. 35, 1993.

17. Wimmer J., Wojsko polskie w drugiej połowie XVII wieku, Oświęcim 2013.

18. Wisner H., Lisowczycy, Warszawa 2004.

Efekty uczenia się:

Student w zakresie

wiedzy:

- posiada pogłębioną, uporządkowaną tematycznie i chronologicznie wiedzę historyczną na temat procesów politycznych, ustrojowych, administracyjnych, gospodarczych, społecznych i kulturalnych regionu i Polski we wszystkich epokach

- ma pogłębioną, uporządkowaną tematycznie i chronologicznie wiedzę na temat wybranych zagadnień z historii powszechnej we wszystkich epokach

- posiada pogłębioną wiedzę na temat nurtów historiograficznych wynikających z odmiennych stanowisk w pojmowaniu zjawisk historycznych

umiejętności:

- wykorzystuje osiągnięcia najnowszych nurtów i kierunków w historiografii do konstruowania pogłębionych merytorycznie wypowiedzi na konkretny temat

kompetencji społecznych:

- ma pogłębioną świadomość znaczenia ciągłości historycznej (od czasu powstania społeczeństw po dzień dzisiejszy) w kształtowaniu więzi społecznych, co stwarza właściwą perspektywę rozumienia przemian zachodzących we współczesnym świecie

- dostrzega potrzebę włączania się w badania historyczne oraz potrzebę podejmowania prób badawczych

Metody i kryteria oceniania:

Metoda: wykład,dyskusja, praca pod kierunkiem

kryteria oceny: czynny udział w zajęciach

Zakres tematów:

Życie codzienne żołnierzy armii koronnej i litewskiej w XVII wieku.

Tematy:

1. Organizacja armii Rzeczypospolitej oraz jej skład społeczny i narodowościowy.

2. Motywacje wstąpienia w szeregi armii.

3. Kwaterunek i aprowizacja.

4. Narodowe i obce wzorce prezencji.

5. Między ideałem prawego rycerza a wizją apokalipsy wojennej.

6. Styl życia.

7. Kondycja zdrowotna i śmierć.

8. Bohaterskie czy codzienne dzieje armii koronnej i litewskiej.

Metody dydaktyczne:

Metoda: wykład,dyskusja, praca pod kierunkiem

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (parzyste), 13:30 - 15:00, sala DE-102
Tadeusz Srogosz 8/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek wydziałowy - AK 36 A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
ul. Waszyngtona 4/8 42-217 Częstochowa tel: +48 34 3784 100 https://ujd.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)