Literatura: |
Literatura podstawowa:
R. Collins, Europa wczesnośredniowieczna 300-1000, Warszawa 1996; Ch. Brooke, Europa średniowieczna 962-1154, Warszawa 2001; D. Hay, Europa w XIV i XV wieku, Warszawa 2001; S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy, Warszawa 2006; Wielka historia świata, t. 4, Kształtowanie średniowiecza, red. M. Salamon, Kraków 2005; Wielka historia świata, t. 5, Późne średniowiecze, red. K. Baczkowski, Kraków 2005; S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002; J. Wyrozumski, Historia Polski do roku 1505, Warszawa 1978 (i nast.); R. Grodecki, S. Zachorowski, J. Dąbrowski, Dzieje Polski średniowiecznej, t. 1- 2, Kraków 1995 (i inne); J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej (VIII wiek-1370), Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej, Kraków 1999, t. 2 serii Wielka Historia Polski; Kościół w Polsce, t. I: Średniowiecze, red. J. Kłoczowski, Kraków 1966; Vademecum historyka mediewisty, red. J. Nikodem, D. A. Sikorski, Warszawa 2012; R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2009; J. Strzelczyk, Historia powszechna: Średniowiecze, Poznań 2001; Średniowiecze polskie i powszechne, t. 1-4(8), red. I. Panic, J. Sperka, B. Czwojdrak, Katowice 1999-2012; J. Garbacik, K. Pieradzka, Teksty źródłowe do historii powszechnej wieków średnich, uzupełnił i do druku przygotował K. Baczkowski, Kraków 1978.
Literatura uzupełniająca:
K. Chmielewska, Polowanie jako forma aktywności człowieka na podstawie średniowiecznych i wczesnorenesansowych źródeł pisanych. „Sport i Turystyka. Środkowoeuropejskie Czasopismo Naukowe” 2019, t.2, nr. 2, s. 29-41. DOI: 10.16926/sit.2019.02.12
K. Chmielewska, Realia i uwarunkowania wojennych wizji w historiografii polskiego średniowiecza, [w:] Świat bliski i świat daleki w staropolskich przestrzeniach, red. M. Jarczykowa, B. Mazurkowa, S.P. Dąbrowski, Katowice 2015, s. 37-52.
K. Chmielewska, Patientia et misericordia, poena et signum. The picture of a diseased person and the disease in Mediaeval narrative sources; „UR Journal of Humanities and Social Sciences”, 2020, Nr 4 (17), s. 5-16; DOI: 10.15584/johass.2020.4.1; D. Jones, Świt Królestw, Kraków 2023, T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa, różne wydania; C. Wickham, Średniowieczna Europa, Łódź 2018; B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, Warszawa, różne wydania.
|
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się:
w zakresie wiedzy:
- opanował w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie historii średniowiecznej oraz szeroko rozumianych nauk humanistycznych i społecznych
- ma zaawansowaną, uporządkowaną tematycznie i chronologicznie wiedzę na temat wybranych zagadnień z historii powszechnej w średniowieczu
w zakresie umiejętności:
- wyszukuje, ocenia, selekcjonuje, gromadzi i wykorzystuje informacje z różnych źródeł wiedzy, niezbędne do poznania procesu historycznego
- potrafi krytycznie analizować i interpretować źródła historyczne, stosując odpowiednie metody badawcze
- poprawnie komunikuje się w mowie i w piśmie z zastosowaniem terminologii historycznej oraz terminologii innych nauk
w zakresie kompetencji społecznych:
- ma świadomość konieczności organizowania własnej pracy, efektywnego planowania i zarządzania czasem, krytycznego oceniania efektów swych działań. Dostrzega konieczność przedsiębiorczości i samokształcenia
- ma świadomość znaczenia ciągłości historycznej (od czasu powstania społeczeństw po dzień dzisiejszy) w kształtowaniu więzi społecznych, co stwarza właściwą perspektywę rozumienia przemian zachodzących we współczesnym świecie
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria:
- na ocenę dostateczną (3,0): czynne uczestniczenie w zajęciach na ocenę dostateczną i zaliczenie 1 lektury;
- na ocenę dostateczną + (3,5): czynne uczestniczenie w zajęciach na ocenę dostateczną + i zaliczenie 1 lektury;
- na ocenę dobrą (4,0): czynne uczestniczenie w zajęciach na ocenę dobrą i zaliczenie 1 lektury;
- na ocenę dobrą + (4,5): czynne uczestniczenie w zajęciach na ocenę dobrą + i zaliczenie 1 lektury;
- na ocenę bardzo dobrą (5,0): czynne uczestniczenie w zajęciach na ocenę bardzo dobrą i zaliczenie 1 lektury;
- przedstawienie referatu lub prezentacji multimedialnej i zaliczenie mapy dla chętnych w ramach premiowanej aktywności.
Ocena semestralna
Student:
5 (5.0) – osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 90%- 100%
4+ (4.5) - osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 80% - 90 %
4 (4.0) – osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 70%- 80%
3+ (3.5) - osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 60% - 70%
3 (3.0) – osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w 50% - 60 %
2 (2,0) – osiągnął efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych poniżej 50%
|